تاریخچه تولید کفش

تاریخچه تولید کفش

تاریخچه پیدایش کفش به پنج هزار سال قبل در مصر برمیگردد که به جای کفش به آن پوشینه پامیگفتند و بعد تولید پوشینه در ایران و یونان و رم رواج یافت و نام بسیاری از آن پوشینه ها هنوز هم استفاده میگردد مانند سندلیوم که همان صندل امروزی است . در قرن چهاردهم به تدریج پارچه و چرم وارد صنعت کفش سازی شد و آغاز مد از آنجا رقم خورد .

سیر تغییر و تحول  کفش از کفش های نوک تیز در هلند آغاز و بعد به کفش های نوک پهن در شمال اروپا رسید و بعد کفش های ونیزی جای آنها را گرفت کفش هایی با ارتفاعی نزدیک به 60 سانتی متر که البته در قرن هفدهم این پاشنه های وحشتناک توسط تولید کننده کفش از کفش ها حذف و جای خود را به پاشنه های معقول تر دادند . سبک جدید کفش بعدی به صورت پنجه مربعی بود که 50 سال تولید شد و بعد پوتین به روی کار آمد و به تدریج همه بر این امر واقف شده بودند که برای کار و فعالیت باید کفش های راحت به پا داشته باشند .

کفش ها بر اساس ملیت ها و محیط جغرافیایی و فرهنگ آن کشور تولید میشوند به طور مثال کفش مردم آلاسکا با عربها و یا هندی ها فرق دارد .

 

5 جزء اصلی کفش

رویه

زیره

کفی قابل تعویض

مغزی : نواری که میان زیره و رویه دوخته میشود .

پاشنه

 

انواع جنس کفش

1. چرم

بهترین جنس برای انتخاب کفش است چرا که هم انعطاف پذیر بوده و دوام و مقاومت بالایی دارد و خاصیت کش سانی آن استفاده از این مدل کفش ها را راحت تر میکند چرا که پا به راحتی در آن ها جا باز کرده در صورتیکه کفش دچار پارگی نمی شود .

2.  پارچهها

 پارچه ها بر اساس نحوه تار و پود و نوع فیبر به کار رفته در آنها به دسته های زیر تقسیم میشوند :

 کتان

پلی استر

پشم

نایلون

ریون

 لاکرا

 پلی پروپلین

 

3. چرم مصنوعی

چرم مصنوعی یا همان PU (پی  یو) ساخت دست بشر میباشد که از دو لایه فیبر و پلی استر تهیه می شود و تاثیر بسزایی در کاهش قیمت تولید کننده کفش داشته است و کفش های برند بسیاری از جمله نایک و . . . از این جنس برای تولید یه کفش مقرون به صرفه و با کیفیت استفاده میکنند . جالب است بدانید کیفیت چرم مصنوعی بسته به بافته یا نبافته بودن آن و پروسه تهیه آن که به صورت خشک یا خیس بوده است، متفاوت خواهد بود. در عین حال این کفشها برای افرادی که طرفدار حقوق حیوانات هستند نسبت به چرم گزینههای مناسبتری محسوب میشوند.

4. لاستیک

لاستیک یکی از مواد رایج در پروسه ساخت کفش است؛ اما بیشتر از آن که در ظاهر کفش به کار رود، تولید کننده کفش در ساخت کفی از آن بهره میگیرند. استفاده از این متریال در ساخت کفشهای ورزشی به ویژه کفش مخصوص دویدن و کفشهای تنیس کاربرد دارد. طی سالیان دراز بیشتر کفشهای لاستیکی از پلی استر ساخته میشدند؛ اما خوشبختانه طی سالهای اخیر استفاده از لاستیک برای دوستداران طبیعت فراگیر شده است. ضمن اینکه بعضی از برندها برای مراقبت از محیط زیست دست به تهیه کفشهای جدید از مواد بازیافتی موجود در طبیعت زدهاند.

5. فوم

بخش رویه هر کفش نیاز به ساپورت بالای پاها دارد و یکی از بهترین جنسها برای قرار گرفتن در این قسمت فوم است؛ فرقی هم ندارد کفش شما از چرم ساخته شده باشد یا پارچه یا هر جنس دیگری که در این مقاله بررسی کردیم.

انواع بیشماری از فوم برای استفاده در کفشها در شرکت های تولید کننده کفش وجود دارد که به طور کلی در دو دسته قرار میگیرد:

فوم اپن سل Open Cell Foam

فوم کلوزد سل Closed Cell Foam

 

چه کفش را نباید خرید ؟ کفش خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

به طور کلی کفش ها پا افزاری هستند برای مراقبت از پای ما یعنی یک محافظت کننده از پا که پای انسان را در مقابل خطرات احتمالی در کارهای گوناگون محافظت می کنند.پای ما انسان ها دارای استخوان های بیشتری نسبت به تمام اعضای بدن ما می باشد که خطرات فراوانی آن ها را دنبال میکند برای مثال سنگ های تیز و یا زمین داغ آسیب های مختلف به پای ما میتوانند وارد کنند از این جهت طراحی کفش در طول زمان تغییرات بسیاری پیدا کرده است که در اصل به کارکرد آن بستگی دارد . از آنجاییکه پای انسان قلب دوم اوست و نمایانگر سلامت بدن می باشد پس برای مراقبت از آن باید در انتخاب کفش راحت و طبی نهایت دقت را بخرج دهیم . از جمله مواردی که باید در خرید کفش راحت و طبی از تولید کننده کفش طبی مد نظر قرار دهیم این است که :

  1. انگشتان و کناره های پا در آن تحت فشار نباشد .
  2. دارای پاشنه استاندارد باشد زیرا پاشنه های غیر استاندارد باعث کمردرد و عدم تعادل می شود .
  3. پایان روز برای خرید کفش اقدام نمائید چرا که پا در بزرگترین حالت خود می باشد .
  4. باید پا را به خوبی پوشش دهد و انعطاف پذیر بوده و همچنین سبک باشد .
  5. جنس آن اگر چرم باشد که باعث انتقال هوا میشود اما کفش هایی با جنس پلاستیک باعث تعرق پا و بروز ناهنجاریهای پوستی می شوند .
  6. باید ارتفاع مناسب داشته باشد .
  7. کفی آن باید طوری طراحی شده باشد که فشار ناشی از وزن را یکسان به جلو و عقب پا توزیع کند .
  8. نباید کفش انتخابی شما گشاد باشد زیرا این امر سبب تاول زدن پا و برهم خوردن تعادل شما میشود .
  9. کفشی بخرید که بتوان سایز آن را اندکی تغییر دهید مانند کفش های بندی ، سگک دار و یا کشدار .

 

اطلاعات جالب در مورد کفش که نمیدانستید

کفش پاشنه بلند بخریم با نه ؟

اگر کفش پاشنه بلند ما نوک تیز و دارای پاشنه باریک باشد پوشیدن آن اصلا توصیه نمی شود چرا که باعث انحراف انگشت شست پا ، میخچه ، تاول و خمیدگی انگشتان ، دردهای مزمن کمر ، دردهای مفاصل ، زانو ، پاشنه پا و خستگی های زودرس می شود . تولید کننده کفش طبی باید برای تولید کفش پاشنه بلند استاندارد پاشنه آن را کلفت و پهن درنظر بگیرد و نوک آن نیز تیز نباشد .

 

افراد دیابتی بدانند و حتماً رعایت کنند !!

افراد دیابتی حتما باید برای استفاده از كفشهاي نو فقط به مدت ده دقيقه در روز و به مدت پنج روز آن را بپوشند تا خشكي و يا باصطلاح تازگي اوليه كفش به پاي آنها صدمه نزند .

 

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش